КРИЗА CONTEMPORARY ART
PDF

Як цитувати

Протас , М., & Протас , М. (2021). КРИЗА CONTEMPORARY ART. ГРААЛЬ НАУКИ, (8), 433-455. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.09.2021.84

Анотація

Мистецька критика і візуальні практики, щільно інтегровані в транснаціональний ринковий капітал, в останнє десятиріччя знаходяться у стані гістерезису, провокуючи численні дискусії та перегляд дефініцій «art» і «contemporary». Незаангажована позиція низки західних аналітиків, маловідомих в Україні, має бути почутою, адже лише пошук істини, попри недовіру до алетеї в задушливих умовах «парадигми без парадигми», має шанс здолати кризу і визначити якісне мистецьке майбутнє.

https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.09.2021.84
PDF

Посилання

Day, G., Edwards, S. & Mabb D. (2010) «What Keeps Mankind Alive?»: the Eleventh International Istanbul Biennial. Once More on Aesthetics and Politics. Historical Materialism. 18. Р. 135–171. DOI: 10.1163/156920610X550631

McKee, Yates. (2016) Strike Art: Contemporary Art and the Post-Occupy Condition. Verso, London & New York.

Hoffmann, J. (2017) Skulptur Projekte Münster. Frieze. 11.09.2017. Retrieved from https://www.frieze.com/article/skulptur-projekte-munster

Kompatsiaris, P. (2019) Biennial art and its rituals: value, political economy and artfulness. Journal of Aesthetics & Culture. Volume 11, Issue 1. DOI https://doi.org/10.1080/20004214.2019.1627847

Léger, Marc James. (2012) Brave New Avant Garde: Essays on Contemporary Art and Politics. Winchester, UK: Zero Books.

Foster, Hal. (2009) Questionnaire on "The Contemporary". October. 130, Fall.

Fulton, Jenifer. (2011) Is Art Criticism in A Crisis? Retrieved from https://www.academia.edu/11307675/

McCarthy, Kevin F. (2005) A Portrait of the Visual Arts: Meeting the Challenges of a New Era. RAND Corporation. Retrieved from https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2005/RAND_MG290.pdf

Bartholomew, Angela M. (2013) The Crisis in MOCA: The Culture Industry and the Museum of Contemporary Art, Los Angeles. Tijdschrift Kunstlicht. The Public Market. Vol. 34. # 1/2. P. 88–93. Retrieved from https://tijdschriftkunstlicht.nl/34-the-public-market-the-crisis-in-moca-angela-bartholomew/

Eagleton, Oliver. (2020) What Comes After Farce? by Hal Foster review — oppositional art in the age of Trump. The Guardian. 14 May. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2020/may/14/what-comes-after-farce-hal-foster-review-art-criticism-time-debacle

Balsom, Erika. (2020) According to Hal Foster, Good Art Asks Hard Questions. But Should Criticism Provide Answers? Art in America. 18 May. Retrieved from https://www.artnews.com/art-in-america/aia-reviews/hal-foster-book-what-comes-after-farce-1202687610/

Crawford, Ryan. (2018) Index of the Contemporary: Adorno, Art, Natural History. Evental Aesthetics: Aesthetic Intersections 2. Vol. 7, # 2. Р. 32–70.

Knight, Christopher. (2018) Critic’s Notebook: MOCA has lacked an effective director for nearly 20 years. It’s time for changeю Los Angeles Times. May 26. Retrieved from https://www.latimes.com/entertainment/arts/la-et-cm-moca-director-20180526-story.html

Léger, Marc James. (2015) The Agency of Art in the Unconscious. Gordana Nikolić & Šefik Tatlić (edit.) The Gray Zones of Creativity and Capital. Amsterdam: Institute of Network Cultures. Р. 40–50.

McDonough, T. (2009) «. . .a confusion both willed and involuntary». October. 130. Fall. Р. 122–124.

Silka, P. (2016) What is Contemporary Art and How Can We Define it Today? Widewalls. March 30. Retrieved from https://www.widewalls.ch/magazine/what-is-contemporary-art

Gompertz, Will. (2021) Everydays: The First 5000 Days. Will Gompertz reviews Beeple’s digital work. BBC News. March 13. Retrieved from https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-56368868

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


| Переглядів: 24 | Завантажень: 33 |